CFO Agenda - Θα ΅πορούσε η Αθήνα να ενισχύσει τα τουριστικά έσοδα της χώρας;

Κυριακή, 22 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Strategic Investments

Θα ΅πορούσε η Αθήνα να ενισχύσει τα τουριστικά έσοδα της χώρας;

19 Δεκεμβρίου 2012 | 10:08 Γράφει ο Ζήνωνας  Ζαμπακίδης Topics: Τουρισμός,Φιλοξενούμενα άρθρα

Θα ΅πορούσε η Αθήνα να ενισχύσει τα τουριστικά έσοδα της χώρας;

O τουρισμός στο κέντρο της Αθήνας δεν επιδεικνύει αντοχές στην κρίση. Ένας λόγος είναι πως ούτως η άλλως βασιζόταν σε πιο σαθρές βάσεις αφού, εν αντιθέσει με τους υπόλοιπους Ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, ο αριθμός των ξένων που επισκέπτονταν την Αθήνα δεν έχει αυξηθεί εδώ και δυο δεκαετίες. Ποια θα ήταν η εικόνα για τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας αν επιλύονταν τα προβλήματα που κρατούν τους τουρίστες μακριά από το «κλείνον άστυ»;

Ο τουρισμός απότελεί μια από τις λίγες μόνιμες ατμομηχανές της ελληνικής οικονομίας. Το 2011 αντιστοιχούσε στο 16.5% του ΑΕΠ, ενα ποσοστό που μάλιστα έχει ανέβει κατα 1,1% από το 2010. Επίσης προσφέρει άμεση και έμμεση απασχόληση σε περίπου 758.300 άτομα ενώ ο καθένας από τους περισσότερους από 16 εκατομμύρια ξένους τουρίστες που έρχονται στην Ελλάδα δίνει στην ελληνική οικονομία κατα μέσο ορο 639 ευρώ, ενισχύοντας χώρους εστίασης, διασκέδασης, ένδυσης και υπηρεσιών σε αυτήν την τόσο δύσκολη περίοδο. Μάλιστα, παρα τις τωρινές οικονομικές συγκυρίες, ο τουρισμός επιδεικνύει σημαντικές αντοχές.

Μετά από τη μείωση στις τουριστικές εισπράξεις το 2009-2010, το 2011 ο ελληνικός τουρισμός -υποβοηθούμενος και από τις αναταραχές στις Αραβικές χώρες που εκαναν τους τουριστές να ψάξουν για αλλους προορισμούς- είχε μια αύξηση της τάξης του 9.3%. Μέχρι σήμερα, ο τουρισμός διατηρεί και πάλι τις δυναμεις του έχοντας μια πτώση μολις του 3.7% σε σχέση με το 2011, παρα την πολιτική αστάθεια στην Ελλάδα και την οικονομική δυσκολία που περνάνε οι ευρωπαικές χώρες.Οι Ολυμπιακοί αγώνες έφεραν μια άνθηση η οποία ομως δεν κράτησε για πολύ. Τα τελευταία χρόνια όμως η κατάσταση έχει επιδεινωθεί δραματικά για τα ΑθηναΪκά ξενοδοχεία που αντιμετωπίζουν αύξηση κόστους σε συνδυασμό με πτώση εσόδων.

Οι πληρότητες είναι χαμηλότερες παρά την πτώση στις μέσες τιμές δωματίων και τα έσοδα είχαν περιοριστεί κατά 50% το 2011 σε σχέση με το 2008, προκαλώντας αυξημένη απαισιοδοξία. Η λογική συνέπεια είναι οτι πολλές από τις ξενοδοχειακές μονάδες των Αθηνών άρχισαν να κλείνουν τις πύλες τους. 19 ξενοδοχεία και πάνω από 2700 κλίνες έσβησαν το 2011 από τον τουριστικό χάρτη της Αθήνας ενώ εκατοντάδες άλλα χαροπαλεύουν και μειώνουν το προσωπικό τους με την απασχόληση στα ξενοδοχεία της Αττικής να έχει περιοριστεί κατά 33.5% από το Μάιο του 2008 στο Μάιο του 2011.

Πέρα όμως από την αύξηση της ανεργίας η κατάσταση ενισχύει την ανασφάλεια στην αγορά, την απόσάθρωση του τοπικού χώρου στον οποίο βρίσκόταν το ξενοδοχείο και επιδεινώνει την υποβάθμιση του κέντρου της Αθήνας. Το 2012 έχει μέχρι τωρα εξίσου δυσοίωνα απότελέσματα. Με πεσμένες κρατήσεις τη Πρωτοχρονιά, πολιτική αστάθεια στις αρχές του καλοκαιριού και έως 20% πανελλήνια πτώση στη ζήτηση από τη Γερμανική αγορά, η Αθήνα έχει 240.000 λιγότερες κρατήσεις από πέρσι.

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΛΟΓΟΙ;
Οι λόγοι για τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζουν τα αθηναϊκά ξενοδοχεία είναι πολλοί. Καταρχάς, πριν γίνει αναφορά σε πιο πρόσφατα προβλήματα, είναι σημαντικό να αναφερθεί η μαχροχρόνια υποβάθμιση της Αθήνας ως τουριστικού προϊόντος, ιδιαίτερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Από τη δεκαετία του 1980 η άναρχη συγκέντρωση εταιρικής και οικονομικής κίνησης στο κέντρο της Αθήνας αύξησε το θόρυβο και τη μόλυνση του περιβάλοντος και μείωσε έντονα την ομορφιά και την αισθητική της πόλης. Ταυτόχρονα άλλες Ευρωπαικές πρωτεύουσες και χώρες ενίσχυσαν το τουριστικό τους προϊόν, προβάλλοντας τα αξιοθέατα τους και αναπτύσσοντας τις τουριστικές περιοχές και αγορές τους. Το ίδιο έκαναν και ασιατικοί προορισμοί προκαλώντας τη συνολική συρρίκνωση του μεριδίου της Ευρωπαικής τουριστικής αγοράς. Δεν είναι τυχαίο πως, ενώ το 2000 οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις στην Αθήνα και στη Κωνσταντινούπολη ήταν συγκρίσιμες (περίπου 2 εκατομύρια), μέχρι το 2010 στην Κωνσταντινούπολη είχαν ξεπεράσει τα 7 εκατομμύρια ενώ οι αφίξεις στην Αθήνα είχαν παραμείνει στα ίδια επίπεδα (GBR Consulting).

Η αύξηση της συχνότητας αλλα και της βιαιότητας της εγκληματικότητας στην Αθήνα απότελεί προφανώς ενα ακόμα σημαντικότατο και πολυποίκιλο πρόβλημα για τον Αθηναϊκό τουρισμό. Σύμφωνα με την έρευνα της Mercer Consulting για τις πιο ασφαλείς μεγαλουπόλεις και πρωτεύουσες στον κόσμο το 2011 (Personal Safety Ranking), η Αθήνα βρίσκεται στη θέση 118 από 221 πόλεις, κάτω από 45 ευρωπαϊκές πόλεις και πρωτεύουσες αλλά και πόλεις όπως η Λουσάκα στη Ζάμπια και η Γαμπορόν στη Μποτσουάνα. Πέρα όμως από την άμεση επιρροή στο τουρισμό, ίσως πιο επίφοβη να είναι η μακροχρόνια επίπτωση τους αφου μπορούν να δημιουργήσουν την αίσθηση πως η Αθήνα είναι μια πόλη που καλύτερα να απόφεύγεται. Πέρα από τη τηλεοπτική κάλυψη των επεισοδίων, ξένες και διεθνείς εφημερίδες και ειδησεογραφικά δίκτυα κάθε τύπου (από το BBC, Guardian, New York Times, USA Today μέχρι τη Huffington Post και τη Daily Mail ) αναφέρονται στα προαναφερθέντα και άλλα επεισόδια με τα πιο γλαφυρά χρώματα περιγράφοντας φλεγόμενα κτίρια, αναρχικούς να πετάνε μολότοφ, καταστροφές, τραυματισμούς, χάος και ανομία.

Επίσης τονίζουν το τεράστιο πρόβλημα μεταφοράς που προκαλούν για τους τουρίστες οι απεργίες ειδικά σε ταξί και λιμάνια. Ήδη από το 2010 η Daily Mail φιλοξενεί άρθρα τα οποία προτρέπουν τους Βρετανοί τουρίστες που πάνε στην Αθήνα να προσέχουν ενώ στα blog του Lonely Planet ανήσυχοι τουρίστες ρωτάνε για το κατά πόσο η Αθήνα αποτελεί ασφαλή προορισμό. Παρόμοιους φόβους εκφράζουν και διοργανωτές συνεδρίων. Προφανώς, άπαξ και μια τουριστική περιοχή συνδεθεί μακροχρόνια με το φόβο και το χάος τότε πολύ πιο δύσκολα θα επιλέξουν οι τουρίστες να πάνε σε αυτήν. Τα γεγονότα του Φεβρουαρίου και το κάψιμο του «Αττικόν», που είχε άντεξει αλώβητο από το 1914, ενισχύουν αυτή την αίσθηση. Αξίζει τέλος να προστεθεί και το τέλος ακινήτων που πληρώνουν τα ξενοδοχεία στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αφού αυξάνει το κόστος για τα ξενοδοχεία και δυσχεραίνει την επίτευξη κέρδους.

ΛΥΣΕΙΣ
Ο στόχος είναι να γίνει και πάλι η Αθήνα ενας ελκυστικός προορισμός. Οι λύσεις που έχουν προταθεί για να επιτευχθεί αυτό είναι πολλές. Η 24ωρη και έντονη αστυνόμευση του Κέντρου θα ενίσχυε την αίσθηση της ασφάλειας, κάτι που θα είχε θετικά απότελέσματα οχι μόνο στο τουρισμό αλλα και σε όλες τις πτυχές της ζωής στη πόλη. Η πρόσφατη προσπάθεια για την επαναφορά του θεσμού του αστυνομικού της γειτονιάς πιθανώς να προσδώσει και αυτή μεγαλύτερη ασφάλεια στο Κέντρο.

Σημαντικός είναι και ο περιορισμός των καταστροφών στη διάρκεια πορειών. Επίσης η ενίσχυση πολιτιστικών δρώμενών, εκδηλώσεων και φεστιβάλ (στο οποίο ήδη επικεντρώνονται κρατικοί οργανισμοί και Αθηναϊκά ξενοδοχεία) θα τονώσει το πολιτιστικό προφιλ της Αθήνας και τις επιλογές των τουριστών της. Μια συντονισμένη προσπάθεια προβολής της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, οπως έχει προτείνει το Σ.Ε.Τ.Ε., θα μπορούσε επίσης να προβάλει τις άγνωστες πτυχές και τα προτερήματα της ΑΘήνας, ανεβάζοντας την στις προτιμήσεις ξένων τουριστών και διεθνών διοργανώσεων.Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι πως το προϊόν υπάρχει. Η Αρχαία Αθήνα (όπως και η νεότερη) συνεχίζουν να απότελούν πόλο έλξης, ακομα και όνειρο ζωής, για εκατομμύρια ανθρώπους που επισκέπτονται την Αθηνα. Λύσεις σαν αυτές θα μπορούσαν να ξαναφέρουν τουρίστες πίσω στη πρωτεύουσα και να ενισχύσουν την οικονομία της.

Πηγές: Ε.Ξ.Α-Α , Ι.Τ.Ε.Π,  Σ.Ε.Τ.Ε , Ξ.Ε. ,Ρερές Κ, (2011), Γκετοποίηση Τμήματος του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας & οι Συνέπειες του Φαινομενου Στην Οικονομική Ζωή της Πόλης, Ι.Τ.Ε.Π, Αθήνα,  GBR Consulting , Mercer Consulting, έρευνα στα άρθρα ξένων εφημερίδων  και του ιστότοπο του  Lonely Planet

CFO Agenda (T. 022)
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο CFO Agenda Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Τρόφιμα – Ποτά

Τηλεπικοινωνίες

Goverment

Τουρισμός

Ηλεκτρικά - Ηλεκτρονικά Είδη

Retail

Ευρωπαική Ένωση

Πληροφορική

Μεταφορές / Logistics

Ενέργεια / Περιβάλλον

Κατασκευές

Sales

Ναυτιλία

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778